Tot het jaar 1957 sierde een groot houten schild als handelsmerk de oude gevel met "Het Haantje” erop geschilderd. Het schild was echter vele jaren onderhevig geweest aan weer en wind en werd vervangen door de huidige gevelsteen, die door de bekende beeldhouwer Appie Drielsma werd gecreëerd. Appie was een internationaal zeer bekende en gerenommeerde beeldend kunstenaar, zijn handen waren goud waard. Ook de hele grote bronzen toegangspoort van de St Servaas Basiliek op Het Vrijthof is door hem gemaakt. Café Het Haantje lag in vroegere tijden aan de Koemarkt, binnen en tegenover de toen nog aanwezige grote stenen Stadspoort en de Lakenwevershal. De Stadswalmuur werd gebouwd vanaf de Grote Gracht over de tegenwoordige Markt naar de kleine Gracht tot aan de Maas bij de toenmalige Veerlinxpoort. Toen de Stadswalmuur werd afgebroken en de Markt dus ruimer, is er het Stadhuis op gebouwd. Vanaf die tijd moesten de huizen verplicht van steen gebouwd worden vanwege de uitslaande grote brand in de hele binnenstad. In het oude archief van het Kremersgilde zijn van Café Het Haantje meerdere gegevens gevonden. Daarin is de inschrijving van de datum 16 februari 1712 gevonden van een Brouwer/Tapper genaamd Paulus Meijs aan de Markt 72 te Maastricht. De Gilde inschrijving bij het Mestreechse Kremersambt was voor alle brouwers verplicht gesteld alvorens ze hun bier mochten verkopen aan de poorters en buitenlui. In het kasboek van het Brouwersambacht uit 1736-1737 lezen we, dat de Brouwerij-tapperij daarna werd overgenomen door Pieter Meijs, een zoon van Paulus. Door de jaren heen passeerden er nog zo'n 20 brouwers of tappers, herbergiers en kasteleins de revue. De eerste herbergiers of brouwers, pandeigenaren, hadden hun eigen huisbrouwerij, enkele van de grootste zijn de Gilissen Brouwerij, de Gilissen Leeuw (Löwe) Brouwerij, de Rutten Brouwerij, de Rutten Zwarte Ruiter Brouwerij en de Rutten St Servatius Brouwerij", de laatste overgenomen door een grote brouwerij. Vanaf dat de grote brouwerijen eigenaar werden van Het Haantje werd er niet meer zelf bier gebrouwen. Het pand is nu weer in particuliere handen. Het Café tapt nu het smaakvolle Jupiler biertje dat lekker op de tong ligt en heerlijk soepel naar binnen glijdt. In het café is het altijd een vrolijke revue. Er wordt gezongen, gedanst en heerlijk verteld, een echt Mestreechs Café.( Zie verder Wikipedia).
Beeldhouwer Appie Drielsma gebruikte in 1956 voor de gevelsteen een Haan als model, namelijk een die ook in de landsvlaggen van onze gewaardeerde buren de Belgische Walen en de Fransen wordt gebruikt. Beeldhouwer Appie Drielsma studeerde in de Jaren1950-60 aan de Jan van Eijck Academie in Maastricht. Later werd hij een voorname docent aan de Kunstacademie van Maastricht en Tilburg. Hij was een beeldhouwer tot in de perfectie. Een beeldhouwer waar Maastricht "GRUUTS" op is. In Maastricht staan enkele door hem gemaakte beelden als herdenking aan belangrijke gebeurtennissen, maar ook op vele andere plaatsen. Hij was ook een goede edelmetaalsmid. Hij vervaardigde een heel assortiment aan heel mooie gouden, zilveren, koperen en aluminium sieraden.
Verder was hij kunstschilder en hij maakte schitterende beelden in brons zoals de eerder genoemde grote bronzen toegangspoort van de St Servaas Basiliek op de Vrijthof. Als u gaat kijken naar deze prachtige poort en deze gaat bestuderen, ga dan maar eerst naar de Basiliek toe als u tenminste ook op tijd wilt komen om een Heilige Mis bij te wonen.
Heeft u aanvullende informatie over deze steen of een betere suggestie voor de vertaling? Deel deze met ons via onderstaand formulier. Wij zullen u bijdrage zorgvuldig beoordelen en u hiervan op de hoogte houden.
Om de financiering van de lopende kosten nu en in de toekomst mogelijk te maken, kunt u ons steunen en zich aanmelden als donateur van onze stichting.
Steun ons